maanantai 14. elokuuta 2017

Kuusamo: Pieni Karhunkierros 12km, Oulangan kansallispuisto

Pieni Karhunkierros oli reittinä kaikista pisin, jonka kuljimme, mutta ei onneksi kovinkaan vaikeakulkuista. Nanaa jännitti riippusilloilla ja jouduinkin jossain välissä kantamaan sen yli, kun ei suostunut etenemään vaan jäi vain makoilemaan. Paluumatkalla Nana ylitti viimeisen riippusillan jopa reippaasti itse, lieneekö tajunnut, että ollaan menossa kohti autoa :D. Hienoja koskimaisemia, metsää, pitkospuita ja yllättävän paljon muita kulkijoita ja koiria. Kelit olivat suotuisat; melkoisen lämmintä ja aurinkokin paistoi suurimman osan matkasta.

Muutamalla pysähdyksellä ja nuotiolla tutustuin pariin mukavaan herrasmieheen, joiden kanssa juttua riitti niin koirista, vaelluksesta ylipäätään ja Revolution Race-housuista, jotka toisella oli jalassa. Olin suunnitellut niiden ostoa jo ennen matkaa, mutta sain tilattua ne vasta matkan jälkeen. Hyvät housut. Hyttysiä oli paikoitellen niin paljon, että elävältäsyödyksi olisi tullut jos olisi sekuntia pidemmäksi ajaksi pysähtynyt.

Laskin kännykkäni erään laavun puupöydälle ja unohdin sen siihen kun jatkoimme matkaa. Onneksi huomasin asian melko nopeasti ja palasin juosten takaisin. Mukava herrasmies ojensi sen mulle ja sanoi, että "me katottiinkin jo, että sä olet Tampereelta ja mietittiin, että kuka tän kännykän palauttaa sulle". Siinä oli paikalla muutama pariskunta, onneksi sattui olemaan rehellisiä ihmisiä. Kumma kyllä, pisimmältä reissulta tuli otettua kaikista vähiten valokuva. Varmaankin kun rankka viikko takana ja jotenkin uppouduin niin ihailemaan maisemia ja Nanan touhuja monessa paikassa niin en muistanut.

Karhunkierros olikin sitten viimeinen vaellusreitti, joka mentiin. Vikana päivänä kävimme vain mökin lähistöllä lenkillä ja ajoimme kotiin myöhään iltaa vasten. Upea reissu kaikenkaikkiaan.

Siellä menevät Jenny, Ilo ja Hupi :)